Κανονισμός Λειτουργίας

 

 

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

7ου Γυμνάσιο Κορυδαλλού

 

     Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (άρθρο 37, Ν.4692/2020) αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία και την εκπλήρωση της αποστολής του σχολείου. Είναι εναρμονισμένος προς την κείμενη Εκπαιδευτική Νομοθεσία και καθορίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις εκπαιδευτικών, μαθητών/τριών και γονέων.
    Η σύνταξη και εφαρμογή του Σχολικού Κανονισμού διαπνέεται από τις αρχές της δημοκρατικής σχολικής διοίκησης και των παιδαγωγικών αρχών και αποσκοπεί στην αυτοδέσμευση των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας, που είναι απαραίτητη για την προστασία των δικαιωμάτων της σχολικής κοινότητας στο σύνολό της. Συγκεκριμένα:


• Αποβλέπει στη διαμόρφωση παιδαγωγικού κλίματος το οποίο εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση, προσδίδοντας στον όρο «σχολική πειθαρχία» δημοκρατικό περιεχόμενο.


• Στηρίζεται στη δημοκρατική οργάνωση της σχολικής κοινότητας η οποία προϋποθέτει κανόνες, κατανομή ρόλων και ευθυνών, ιεραρχική διάρθρωση της ομάδας αλλά και συναίνεση, συμμετοχή και αποδοχή των διαφορών και του πλουραλισμού των απόψεων.


• Εδράζεται στην αρχή ότι κάθε μαθητής/τρια είναι μια ξεχωριστή και ανεπανάληπτη προσωπικότητα που δικαιούται να την εκφράζει και να την αναπτύσσει ελεύθερα μέσα στην ομάδα. Το άτομο καταξιώνεται ως μέλος της ομάδας και έχει το δικαίωμα να απολαύει τον σεβασμό και τη δυνατότητα να αναπτύσσει δημιουργικές πρωτοβουλίες. Παράλληλα, οφείλει να επιδεικνύει υπευθυνότητα και να αναγνωρίζει στους άλλους τα ίδια δικαιώματα.


• Προωθεί τη συνεργασία μαθητών/τριών, καθηγητών/τριών, γονέων και λοιπού σχολικού προσωπικού, ώστε να νοιώθουν όλοι σωματικά ασφαλή και συναισθηματικά πλήρη άτομα.


• Αναγνωρίζει ότι το σχολείο λειτουργεί όχι μόνο ως χώρος μετάδοσης των γνώσεων αλλά κυρίως ως χώρος διαπαιδαγώγησης και κοινωνικοποίησης.

 

 ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ

  

Συνεργάζονται με τους/τις μαθητές/τριες, σέβονται την προσωπικότητά τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ' αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά. Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας, συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών/τριών και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη διαγωγή και την επίδοση των παιδιών τους.

• Φροντίζουν, κατά το διάλειμμα, να εκκενώνονται οι αίθουσες και ανοίγουν τα παράθυρα, για να αερίζεται ο χώρος.


• Συμβάλλουν στην επιτυχία όλων των εκδηλώσεων που οργανώνονται από το σχολείο και για θέματα που αφορούν στο σχολείο προβαίνουν σε ανακοινώσεις προς τους/τις μαθητές/τριες ή τους γονείς με τη σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων.


• Ενθαρρύνουν τους/τις μαθητές/τριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους/τις ίδιους/ες και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας. Συνεργάζονται επίσης με τα μέλη των μαθητικών κοινοτήτων.


• Ενημερώνουν τους γονείς & κηδεμόνες τακτικά αλλά και έκτακτα όταν χρειαστεί.
• Διασφαλίζουν την υγεία και την ασφάλεια των μαθητών/τριών, εντός του σχολικού χώρου στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους.


• Όσον αφορά την προστασία από σεισμούς και φυσικά φαινόμενα, επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη Διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου του Σχολείου. Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και προς τούτο πραγματοποιούνται τακτικά ασκήσεις ετοιμότητας.

 

ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ


Διατυπώνουν ελεύθερα τη γνώμη τους, εκφράζουν τις απορίες ή αντιρρήσεις τους με ευγένεια, σεβασμό.


• Δέχονται με ευγένεια τις υποδείξεις των καθηγητών/τριών και γενικότερα όλου του προσωπικού του Σχολείου. Σέβονται το δικαίωμα των καθηγητών/τριών τους να επιτελούν το λειτούργημά τους αποτελεσματικά.


• Συμβάλλουν στην καλλιέργεια θετικού κλίματος με τον αμοιβαίο σεβασμό και την αποδοχή της διαφορετικότητας. Λύνουν τις διαφορές τους με συνεννόηση και διάλογο, χωρίς να καταφεύγουν στη χρήση βίας. Η χειροδικία και η άσκηση σωματικής, ψυχολογικής ή λεκτικής βίας από άτομα ή ομάδες αποτελούν σοβαρότατα παραπτώματα και ελέγχονται πειθαρχικά. Η παρέκκλιση από τους κανόνες αυτούς συνεπάγεται την άμεση αξιοποίηση αυστηρών παιδαγωγικών μέτρων.


• Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο, ακολουθώντας διαδοχικά τα παρακάτω βήματα:

  1. Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά.
  2. Απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος ή στον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής.
  3. Απευθύνονται στον/στη Διευθυντή/Διευθύντρια.

 

ΘΕΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΖΩΗ

 


Οι μαθητές/τριες προσέρχονται στο σχολείο πριν από την έναρξη των μαθημάτων, η οποία πραγματοποιείται στις 8:15 π.μ. Μετά την πρωινή συγκέντρωση η εξώπορτα του σχολείου κλείνει. Όσοι προσέρχονται με καθυστέρηση, για να μην δημιουργείται αναστάτωση στη διδακτική/μαθησιακή διαδικασία, παρουσιάζονται πρώτα στο γραφείο της Διεύθυνσης. Κατόπιν, παραμένουν με ησυχία στο χώρο του αμφιθεάτρου και εισέρχονται στην τάξη τους μετά την ολοκλήρωση της τρέχουσας διδακτικής ώρας.


• Όταν αργούν να προσέλθουν στην τάξη ή σε σχολική εκδήλωση, καταγράφονται ως απόντες/απούσες. Σε κάθε περίπτωση, αν χρειαστεί να απουσιάσουν από κάποια διδακτική ώρα ενώ βρίσκονται στο σχολείο, οφείλουν να ενημερώσουν τον/την διδάσκοντα/ουσα.


• Οι μαθητές/ριες σε καμία περίπτωση δεν φεύγουν από το Σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη για έκτακτη αποχώρηση κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (όπως π.χ. σε περίπτωση αδιαθεσίας), ενημερώνεται απαραίτητα πρώτα ο γονέας/κηδεμόνας για να συναινέσει σχετικά.


• Οι μαθητές/τριες εφόσον βρίσκονται εντός του σχολείου κατά τη διάρκεια λειτουργίας του, απαγορεύεται να επικοινωνούν με οποιονδήποτε τρόπο με άτομα που δεν ανήκουν στη σχολική κοινότητα (εξωσχολικούς).


• Δεν επιτρέπεται η κατανάλωση φαγητού ή αναψυκτικού στην αίθουσα διδασκαλίας. Επίσης οι μαθητές/τριες δεν γράφουν σε θρανία και τοίχους, χρησιμοποιούν τα καλάθια απορριμμάτων και γενικά φροντίζουν την καλαίσθητη εμφάνιση των αιθουσών.


• Οι μαθητές/τριες σέβονται την κινητή και ακίνητη περιουσία του σχολείου και δεν ρυπαίνουν τον σχολικό χώρο.


• Μαθητής/ρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του Σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του.


• Η εμφάνιση των μαθητών/τριών οφείλει να χαρακτηρίζεται από ευπρέπεια. Θα πρέπει να αποφεύγονται φαινόμενα επίδειξης, διότι οι υπερβολές δεν συνάδουν με την ιδιότητα του μαθητή.


• Οι μαθητές/τριες που συμμετέχουν σε μορφωτική επίσκεψη, περίπατο ή εκδρομή του σχολείου είναι υποχρεωμένοι να ακολουθούν το γενικό πρόγραμμα και τις οδηγίες των συνοδών εκπαιδευτικών.


• Δεν επιτρέπεται για τους μαθητές/ριες στο χώρο του σχολείου η κατοχή κινητών τηλεφώνων καθώς και η φωτογράφηση, η βιντεοσκόπηση ή η ηχογράφηση με οποιοδήποτε μέσο σε όλους τους χώρους του σχολείου καθ΄ όλη τη διάρκεια του σχολικού προγράμματος. Επίσης απαγορεύεται στους μαθητές/τριες η δημοσιοποίηση εικόνων, βίντεο που αναφέρονται στη σχολική ζωή και ειδικότερα σε καθηγητές και μαθητές. Η παραβίαση συνιστά σοβαρό πειθαρχικό παράπτωμα.


• Απαγορεύεται το κάπνισμα σε όλους τους χώρους του σχολείου.

 

• Δεν επιτρέπεται οι μαθητές/τριες στο χώρο του σχολείου εκτός της σχολικής τους τσάντας και των απαραίτητων υλικών για τα μαθήματα των εικαστικών και της τεχνολογίας, να έχουν μαζί τους άλλες τσάντες ή τσαντάκια.


• Το Σχολείο δεν φέρει ευθύνη σε περίπτωση απώλειας χρημάτων ή αντικειμένων αξίας που οι μαθητές φέρουν τυχόν μαζί τους.

 

ΘΕΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΡΟΛΟ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΚΑΙ ΔΗΜΟΥ

 

     Ένα ανοιχτό, συνεργατικό, συμπεριληπτικό και δημοκρατικό Σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων - μαθητών/ριών, εκπαιδευτικών, Διευθυντή/ριας, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης −, για να επιτύχει στην αποστολή του.
     Το σχολείο συνεργάζεται με τις οικογένειες των μαθητών/μαθητριών και το Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων έχοντας διακριτό ρόλο.
     Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να ενημερώνονται τακτικά για τη φοίτηση, τη σχολική επίδοση και συμπεριφορά των μαθητών/τριών και να ενημερώνουν για οποιοδήποτε ζήτημα εκείνοι θεωρούν απαραίτητο.
     Η τήρηση κοινά συμφωνημένου Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου από τους/τις μαθητές/ριες, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους, ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και εφαρμογή, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.
   Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Διευθύντρια και τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
     Ο κανονισμός κοινοποιείται σε όλους τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/ριών προς ενημέρωσή τους.